وقتی روز خود را با ورزش آغاز می کنید، تمام روز احساس سرزندگی و نشاط خواهید کرد. با ورزش صبحگاهی وضعیت خواب شما بهبود می یابد و اضافه وزن و بسیاری از بیماری ها از بین می روند. ورزش در ساعات اولیه روز، ضربان قلب را افزایش می دهد و اکسیژن تازه به بافت ها می رساند. در نتیجه چربی های اضافه می سوزند. در واقع با این کار متابولیسم بدن بهبود می یابد.

اغلب افراد گمان می کنند اگر صبح ها ورزش کنند، تمام روز احساس خستگی خواهند کرد. در حالیکه به هیچ وجه این طور نیست. ورزش صبحگاهی قدرت فعالیت ذهن را بالا می برد. تمرکز و قدرت یادگیری را افزایش می دهد.

ورزش صبحگاهی با دوچرخه ثابت

ولی واقعیت این است که می بایست از ورزش های سنگین در اول صبح، پرهیز کنید. زیرا بدن انسان از چربی و کربوهیدرات به عنوان سوخت استفاده می کند. اگر به طور ناگهان بدن با فقدان چربی برای سوزاندن مواجه شود، به سراغ ذخایر کربوهیدرات می رود. البته در افرادی که دچار اضافه وزن هستند، چون ذخایر چربی به حد کافی زیاد است این اتفاق رخ نمی دهد. بلکه باعث از بین رفتن چربی های زائد می شود. به هر حال وقتی شما تازه از خواب بیدار شدید، هنوز ذخایر قند بدن محدود است.

بنابراین ممکن است ورزشکار با افت شدید قند مواجه شود. درست به همین خاطر به افراد توصیه می کنند بلافاصله پس از بیدار شدن از ورزش های سنگین انجام ندهند. بنابراین برای ورزش صبحگاهی ما کار با دوچرخه ثابت را به شما توصیه می کنیم. زیرا دوچرخه ثابت وسیله ای است که می توان با آن ورزش های سبک انجام داد.

دوچرخه ثابت قدیمی ترین وسیله ورزشی است که برای ورزش خانگی اختراع شد. این دستگاه مزای زیادی برای سلامت بدن دارد. دوچرخه ثابت استرس را کاهش می دهد و مانند ورزش ایروبیک و سایر ورزش های هوازی سبب ترشح هورمون اندروفین در بدن می شود. این هورمون در افزایش شادی و نشاط تاثیر چشمگیری دارد. این وسیله فشار زیادی به مفاصل زانو و کمر وارد نمی کند. از طرفی با تقویت عضلات پا و ماهیچه های ران و باسن باعث می شود پایین تنه ای خوش فرم و زیبا داشته باشید.

از طرفی دوچرخه ثابت فضای کمی می گیرد و نگه داری از آن در منزل کار راحت است.
صبح ها، قبل از شروع ورزش با این وسیله به مدت 5 تا 10 دقیقه بدن خود را گرم کنید. به این ترتیب که حدود 2 دقیقه نرم رکاب بزنید. سپس سرعت خود را تا آنجا که می توانید بالا ببرید. حدود 3 دقیقه به اینکار ادامه بدهید و بعد دوباره با سرعت کم رکاب بزنید. در این مرحله بدن شما گرم شده است.

می توانید 30 دقیقه دیگر باهمین روش تمرین کنید. به این گونه تمرینات، تمرین اینتروال گفته می شود. یعنی شما در مدتی طولانی با بالاترین و پایین ترین نیروی خود کار می کنید. وقتی آرام رکاب می زنید، در حال استراحت فعال هستید. تمرینات اینتروال علاوه برچربی سوزی بالایی که دارند، عملکرد قلبی- عروقی و تنفسی بدن را بهبود می بخشند.

هرگز درهنگام ورزش دم و باز دم منظم و عمیق را فراموش نکنید. اجازه بدهید بدن اکسیژن لازم را دریافت کند. همیشه با کفش ورزشی مناسب ورزش کنید. کفشی که برای کار با دورچرخه ثابت می پوشید نباید کف نرم و نازکی داشته باشد. کفش با کف سفت فشار را در سطح پا پخش می کند. در هنگام رکاب زدن با دوچرخه ثابت حتما عرق می کنید، برای اینکه بدنتان آب از دست ندهد و دچار کم آبی و گرمازدگی نشوید، یک بطری آب دم دست داشته باشید و هر چند دقیقه یک بار آب بنوشید. پس از پایان ورزش با دوچرخه ثابت با حرکات کششی ایستا بدن خود را سرد کنید. 5 دقیقه سرد کردن کمک می کند عضلات شما آسیب نبینند.

بعد از پایان ورزش صبحگاهی حتما با آب ولرم دوش بگیرید. این کار خستگی شما را از بین می برد و با نشاط فراوان می توانید به دنبال بقیه کارهای روزمره خود بروید.