رکاب زدن ریتمیک بر روی دوچرخه ثابت، همراه با گوش دادن به موسیقی و همراه شدن با ریتم آن را حتی برای یک بار امتحان کنید تا نتایج فوق العاده آن را ببینید؛ پس از 30 دقیقه رکاب زدن همه تنش ها و استرس های روانی را فراموش می کنید.با این تمرین می توان وارد سیستم هوازی شد و از خواص درمانی آن بهره برد؛ به طور کلی ورزش در صورتی که به طور روزانه و منظم انجام بشود، کیفیت زندگی را افزایش می دهد.

دانشمندان فعالیتی را هوازی می دانند که طی زمان نسبتاً طولانی انجام بشود، ضربان قلب را بالا ببرد و موجب شود اکسیژن بیشتری به بدن برسد؛ بدن تریتب سوخت و ساز افزایش می یابد و بدن وارد مرحله چربی سوزی می شود یا به تعریف دیگر در فعالیت هوازی ماهیچه های اصلی بدن به کار گرفته شده و از اکسیژن غنی می شوند.

زمانی که بر روی دوچرخه ثابت رکاب می زنید عضلات چهارسر ران، همسترینگ، عضلات سرینی و ساق پا درگیر می شوند؛ در همین حین ضربان قلب بالا می رود و کاربر سریع تر تنفس می کند تا اکسیژن مورد نیاز ماهیچه ها تامین بشود و در نواحی درگیر چربی های اضافه با اکسیژن تازه ترکیب شده و سوخت لازم را فراهم کنند.

وقتی مدت طولانی رکاب می زنید بدن هورمون هایی ترشح می کند که نشاط بخش هستند و احساس اندوه و استرس را از میان می برند.دوچرخه ثابت دستگاهی است که توسط آن می توان وزن از دست داد و به تناسب اندام دست یافت. زمانی که یک فرد معمولی که حدود 70 کیلوگرم وزن دارد 30 دقیقه بر روی دوچرخه ثابت رکاب می زند حدود 300 کالری می سوزاند و این در حالی است که نه تنها خسته نخواهد شد؛ بلکه انرژی بیشتر به دست می آورد.

ورزش هوازی سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های وخیم مانند بیمارهای قلبی- عروقی، انواع سرطان، دیابت و... را کاهش می دهد.این گونه تمرینات استقامت بدن را بالا برده و شریان ها را باز می کنند؛ در نتیجه طول عمر فرد بیشتر می شود. بسیاری از روانشناسان ورزش هوازی را به عنوان یکی از راه های موثر درمان افسردگی به بیماران خود تجویز می کنند و معتقدند ورزش اعتماد به نفس افراد را بالا برده و آن ها را نسبت به زندگی امیدوارتر و خوش بین تر می کند.

ورزش هوازی منظم و مستمر مزایای قلبی- عروقی بی شماری به همراه دارد و بروز مرگ و میر ناشی از بیماری های عروق کرونری را تا حد قابل توجهی می کاهد؛ البته رژیم غذایی مناسب مکمل ورزش محسوب می شود.ادامه دادن به تمریناتی همچون پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری، شنا، رقص، تنیس و... منافع مثبت زیادی بر ذهن انسان دارد. با ورزش می توان دیابت، بارداری و روند پیری را مدیریت کرد و عوارض آن ها را به حداقل رسانید.

رکاب زدن بر روی دوچرخه ثابت تعداد مویرگ های بدن را بیشتر کرده و آن ها را در تمام بدن گسترش می دهد؛ در نتیجه پس از این فعالیت در بدن خون بیشتری جریان پیدا می کند که حاوی اکسیژن زیادتری است؛ بدین ترتیب مواد زائدی مانند دی اکسید کربن و اسید لاکتیک از طریق پوست و کبد دفع می شوند.

پس از 30 دقیقه تمرین با ترشح هورمون اندروفین که در واقع مسکن طبیعی بدن است آرامش بیشتری حس می کنید؛ افرادی که به استفاده از مسکن، مخدرها و داروهای خواب عادت دارند، می توانند با ورزش استفاده از این مواد مضر را به حداقل برسانند و به تدریج آن ها را ترک کنند؛ ورزش حتی اختلالات خواب را از میان می برد و باعث می شود بهتر و عمیق تر بخوابید؛ در نتیجه کارآیی بدن افزایش می یابد.