دویدن به جز کاهش وزن و تناسب اندام سبب حفظ سلامتی می گردد،این ورزش چه بیرون از منزل انجام شود و چه در منزل و با استفاده از تردمیل، دارای فواید زیادی ست.اما نکته اینجاست که ورزش کردن طبق برنامه و به طور مستمر برای بدن مفید است و در غیر این صورت از تمام مزایای آن بهره مند نمی شوید.انجام 4 تا 5 بار ورزش تناوبی در طول هر هفته سلامت بدن فرد را به میزان زیادی بالا می برد و برای او ضروری ست.

اشخاص زیادی هستند که به دلایلی از جمله شرایط آب و هوایی، نداشتن فرصت کافی و دلایل دیگر ترجیح می دهند که در منزل و با استفاده از وسایلی از جمله تردمیل، اسکی فضایی و دوچرخه ثابت ورزش نمایند و به این ترتیب بتوانند همیشه یک ریتم برنامه ورزشی منظم را دنبال کنند.

انجام ورزش های تناوبی گزینه مناسبی برای بدن می باشد.از آنجایی که ورزشهای تناوبی کمتر سبب خستگی اندام ها می شوند، شما می توانید به مدت طولانی تری ورزش کنید.

بطور مرتب و روزانه دویدن

دویدن بر روی تردمیل ورزشی هوازی است؛ در نتیجه انجام آن ضربان قلب شما بالا رفته و اکسیژن به میزان بیشتری وارد بدن می شود و خون بیشتری نیز در رگها جاری می شود. بنابراین اکسیژن و مواد غدایی به راحتی به اندام های شما می رسد.در نتیجه این تغییرات سوخت و ساز بدن بالا رفته و کالری سوزی افزایش می یابد که به کاهش وزن منجر میگردد.

کسانی که مبتدی هستند بهتر است تا از دویدن های طولانی مدت پرهیز کنند و اجازه بدهند بدن به آمادگی کافی دست یابد.اگر تازه کار هستید به مدت بیست دقیقه تمرین خود را ادامه دهید و در آن هم از راه رفتن و هم دویدن استفاده کنید.به این ترتیب هم از مزایای یک ورزش ایروبیک بهره مند می شوید و هم بر اثر انجام ورزش طولانی و شدید بدون آمادگی بدنی کافی، دچار آسیب دیدگی نمی شوید.

از فواید دیگر دستگاههای ورزشی خانگی از جمله تردمیل این است که شما می توانید با ورزش کردن در محیط خانه و کنار خانواده، بقیه افراد را نیز به انجام ورزش ترغیب کنید.در واقع شما یک وسیله ورزشی خریداری می کنید و می توانید به همراه خانواده خود از آن استفاده کنید. به این ترتیب در هزینه ها نیز صرفه جویی کرده اید.البته در این موارد رعایت این نکته ضروری ست که تردمیل را متناسب با وزن سنگین ترین عضو خانواده خریداری نمایید. زیرا استفاده فردی سنگین تر از وزن قابل تحمل تردمیل، سبب آسیب دیدگی و کوتاه شدن عمر دستگاه می گردد.

تردمیل علاوه بر فواید زیادی که برای جسم انسان دارد از لحاظ روحی نیز بسیار مفید می باشد و مشکلاتی از جمله افسردگی، مشکلات خواب، عدم اعتماد به نفس و... را تا حد زیادی تعدیل می بخشد و از این لحاظ مورد اهمیت و توصیه پزشکان نیز می باشد.

همچنین تحقیقات نشان داده است کسانی که در طول روز پیاده روی می کنند به نسبت سایرین از قوه تمرکز و دقت بالاتری برخوردار هستند.ضمن اینکه پیاده روی کیفیت زندگی افراد را بالاتر می برد.

اگر قصد دارید که ورزش کردن را شروع کنید، پیش از هر چیز کفشی مناسب برای راه رفتن و دویدن خود بر روی تردمیل تهیه کنید.استفاده از کفش نامناسب هنگام کار با تردمیل سبب فشار و آسیب به مفاصل و عضلات شما به ویژه در نواحی پا و کمر می گردد.پس استفاده از کفش خوب برای ورزش کردن بسیار مهم است.

ورزش موجب بالا رفتن آمادگی جسمی شما می شود،هرچه زمان بیشتری از ورزش کردن شما می گذرد به تدریج آمادگی بدنی تان بالاتر می رود می توانید به راحتی تمرینات سختی را که در آغاز شروع ورزش قادر به انجام آن نبودید به سادگی انجام دهید.

در تمام مدت، شدت فعالیت شما با استفاده از تردمیل نباید به حدی باشد که در طول تمرین صحبت کردن برایتان سخت شود یا نتوانید به خوبی نفس بکشید. اگر در هنگام ورزش این وضعیت برای شما پیش آمد سرعت خود را زیادی بالا انتخاب کرده اید و باید اندکی آن را کم کنید.البته تحمل مقدار کمی فشار در هنگام ورزش برای بدن مفید است و توانایی شما را در انجام هر فعالیتی بالا می برد.اما انجام تمرینات با شدت زیاد و خارج از حد توانایی افراد خصوصاً برای اشخاص مبتدی مضر است و سبب بروز استرس و آسیب برای آنها می گردد.

در هنگام استفاده از تردمیل بهتر است به یک موسیقی ورزشی پر انرژی گوش کنید و با در نظر گرفتن ریتم موسیقی گام برداشتن خود را انتخاب کنید و ریتمیک فعالیت نمایید و نفس بکشید.پیروی از این روش سبب می گردد تا شما از مزایای بی شمار یک ورزش ایروبیک بهره مند شوید.

پیش از شروع تمرین اصلی حدود 5 تا 10 دقیقه زمان را به گرم کردن بدنتان اختصاص دهید.شما می توانید ابتدا به آرامی بر روی تردمیل گام بردارید و بدنتان را گرم کنید و سپس سرعت را به آهستگی افزایش دهید، برای چند دقیقه (حداکثر 2 تا 3 دقیقه) با سرعت بالا فعالیت کنید و مجدداً سرعت را کاهش دهید.بعد از اتمام تمرین با استفاده از حرکات کششی بدن خود را سرد کنید تا از شوک به عضلات شما در اثر اتمام ناگهانی ورزش جلوگیری شود.همچنین در حین دویدن ضربان قلب تان را تحت نظر داشته باشید.