بی شک دوچرخه سواری ورزشی بسیار مفید است؛ اما همه افراد این امکان را ندارند که هر روز یا حتی چند روز در هفته، برای دوچرخه سواری به مکان امن و مناسبی بروند تا از فواید این ورزش بهرمند بشوند. به همین دلیل تولید کنندگان محصولات ورزشی به فکر افتادند وسیله ای بسازند که بدون نیاز به فضای زیاد، ورزش دوچرخه سواری را شبیه سازی نماید. با دوچرخه ثابت ، گرچه شما حرکت رو به جلویی نخواهید داشت، ولیکن به اندام متناسب ، پوستی زیبا، شادابی و سرزندگی می رسید.

این دستگاه هوازی به تقویت عضلات چهارسر ران، ساق پا، لگن و اندام تحتانی کمک می کند و چربی های زائد در ناحیه شکم و پهاوها را از میان می برد. وقتی شما بر روی یکی از دستگاه های هوازی کار می کنید، اکسیژن زیادی وارد بدن تان خواهد شد. اکسیژن زیاد سبب می شود قلب سریع تر کار کند و خون بیشتری در رگ ها جریان بیاید. خون بیشتر اکسیژن و مواد غذایی بیشتری را نیز با خود حمل می کند. در واقع با این کار سوخت وساز بدن افزایش یافته و سوخت و ساز بیشتر به معنی از دست دادن کالری و کاهش وزن است.

با دوچرخه ثابت به کجا خواهید رسید؟

همچنین انجام تمرین با دوچرخه ثابت یا اسپینینگ، باعث حفظ سلامتی و ایجاد انرژی و انگیزه برای سایر فعالیت های روزمره خواهد شد. چون کار با این وسیله عملکرد قلبی- عروقی بدن را بهبود می بخشد و از بیماری هایی مانند سکته، دیابت، پوکی استخوان ، دردهای عضلانی که به دلیل ضعیف شدن عضلات و ماهیچه ها اتفاق می افتد و حتی بیماری های روانی و افسردگی پیشگیری خواهد کرد. در حین تمرین با دوچرخه ثابت، مغز هورمون اندروفین آزاد می کند و این ماده که یک مسکن طبیعی است به فرد احساس شادابی و سرزندگی می دهد. از طرفی تمرین با دوچرخه ثابت به دلیل آسان بودن، کاربر را تحت فشار قرار نمی دهد.

با این وسیله می توانید در هر زمان از شبانه روز و با هر نوع شرایط جوی به ورزش بپردازید و دیگر هیچ چیز مانع شما نخواهد شد. در امر اجرای ورزش، روزمره بودن و نظم در انجام تمرینات، اهمیت بسیاری دارد.

این دستگاه برای همه اعضای خانواده مناسب است و همه می توانند با آن کار کنند. دوچرخه ثابت فضای زیادی در منزل شما اشغال نخواهد کرد و نگهداری از آن به هیچ وجه کار سختی نیست.

بر روی دوچرخه ثابت کاربر قادر است با تغییر مقاومت دستگاه، تغییر شکل بدن از حالت نشسته به حالت ایستاده و تغییر سرعت رکاب زدن، سطح تمرین را بر اساس قدرت خود مدیریت کند و بر روی اندام مورد نظر متمرکز بشود. زمانی که بر روی این وسیله قرار گرفتید، شکم را به داخل بدهید و سایر اعضای بالاتنه را شل نگهدارید. شانه ها باید گشاده و کمی به سمت عقب باشند. به آهستگی شروع به انجام تمرین کنید. اگر ران های بزرگی دارید و با وجود تنظیم دقیق زین دوچرخه، باز هم به کشاله ران ها فشار وارد می شود، شورت بالشتک دار بپوشید.

تنظیم صحیح دوچرخه ثابت برای قد و قامت شما بسیار مهم است. ارتفاع زین باید به اندازه ای باشد که وقتی پدال در پایین ترین نقطه قرار می گیرد، زانو کمی خم باشد. زین و دسته ها باید در حالت موازی با سطح زمین قرار بگیرند. تنظیم دسته ها نیز اهمیت ویژه ای دارد. برای تنظیم دقیق دوچرخه ثابت خود از مربی یا فروشنده کمک بگیرید.

تحقیقات نشان داده کار با این وسیله برای بیمارانی که از مشکلات قلبی- عروقی رنج می برند، بسیار مفید است. در 40 دقیقه تمرین با این وسیله می توانید حدود 500 کالری بسوزانید. ورزش با دوچرخه ثابت به طور مستقیم بر شکم، باسن و پاها اثر می گذارد و کشیدگی عضلات درگیر در حین تمرین طبیعی است.

اسپینینگ جایگزین مناسبی برای دویدن و پیاده روی محسوب می شود؛ این ورزش حتی برای کسانی که درد زانو دارند و دچار کم توانی عضلات پا هستند، قابل اجرا می باشد. کاهش وزن به مهارت و قدرت بدن شما بستگی دارد. در ورزش همواره آمادگی فرد ورزشکار سطح شدت تمرین را مشخص می کند و هرچه فرد بیشتر ورزش کند به آمادگی جسمانی بیشتری دست می یابد. تناسب بین کالری از دست داده با کالری به دست آمده در روند کاهش وزن نیز بسیا موثر می باشد.

در این مورد یک فرمول کلی وجود دارد؛ وقتی شما بیش از آنچه کالری به دست می آورید، کالری بسوزانید، لاغر خواهید شد؛ بنابراین کالری را که در طول شبانه روز به بدن خود می رسانید، محاسبه کنید و کالری مصرف شده را نیز در نظر بگیرید. اگر روزانه 500 کالری بیشتر از آنچه به دست می آورید؛ بسوزانید، طی مدت 3 ماه تاثیرات چشمگیری در بدن خود حس خواهید کرد. در نتیجه اگر در کنار ورزش با دوچرخه ثابت یک رژیم غذایی مناسب نیز داشته باشید به تناسب اندام می رسید.

در هنگام انجام تمرینات هوازی به طور طبیعی عرق زیادی با فشار از سطح پوست شما خارج می شود. تمام جوش های سرسیاه و مواد سمی و مخرب و سلول های مرده که در منفذهای پوست قرار دارند، همراه با عرق از سطح پوست خارج می شود؛ به همین علت وقتی پس از وزش پوست خود را می شویید، حس می کنید صاف تر و براق تر از قبل شده است. پوست بزرگ ترین ارگان بدن محسوب می شود. افزایش جریان خون باعث می شود این ارگان مواد مغذی بیشتری دریافت کند. اگر در هفته 5 روز و در هر جلسه بیش از 30 دقیقه به تمرین با دوچرخه ثابت بپردازید پوست بدن شما حداقل 20 سال جوان تر باقی خواهد ماند. پس در نهایت می توانیم بگوییم دوچرخه ثابت ما را به جوانی، زیبایی و سلامتی می رساند.