استفاده از دوچرخه ثابت فواید بسیار زیاد و آنی بر روی بدن دارد. سبب ایجاد تعادل در قند خون می شود، در مدت کوتاهی فشار خون را تنظیم می کند، متابولیسم بدن را بهبود می بخشد، سبب بالا رفتن روحیه و بهبود وضعیت روانی می شود و همچنین در طولانی مدت کاهش وزن و تناسب اندام را به همراه دارد.

به دلیل شرایط زندگی و کاری یا نیاز بدن به استراحت ممکن است که فرد نتواند چند روزی به ورزش کردن بپردازد اما اگر این مدت طولانی گردد، سبب می شود تا نتایج خوبی را که با تمرین و تلاش زیاد به دست آورده اید سریعاً از دست بدهید.نه تنها در خصوص ورزش دوچرخه ثابت که در هر ورزش دیگری، کنار گذاشتن آن به مدت طولانی سبب از دست رفتن نتایج زحمات شما می شود.در این مطلب دلایل ادامه دادن ورزش دوچرخه ثابت را ذکر می کنیم و می گوییم که وقتی رکاب زدن را رها می کنید در زمان های مختلف چه نتایجی برای بدن شما دارد.

دوچرخه ثابت و عوارض ترک استفاده از آن

زمانی که تمرین با دوچرخه ثابت را ترک می کند:

روز اول

افت روحیه

رها کردن دوچرخه ثابت خیلی سریع سبب افت روحیه شما می شود، استفاده از دوچرخه ثابت و رکاب زدن با آن علاوه بر اینکه سبب رشد مغز می شود باعث افزایش روحیه و بهتر شدن حال افراد می گردد.

زمان رکاب زدن سروتونین که از ناقل های عصبی جهت مبارزه با افسردگی ست افزایش می یابد و همین امر سبب می شود تا در صورت کنار گذاشتن دوچرخه ثابت حتی به مدت یک روز افت روحی پیدا کنید.رکاب زدن بر روی دوچرخه ثابت خصوصاً برای افرادی که کارهای پر تنشی دارند موجب بهبود وضعیت روانی آنها شده و بلافاصله متوجه این تغییرات می شوید.

کند شدن متابولیسم

استفاده از دوچرخه ثابت به میزان چشم گیری سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. به گونه ای که اگر به مدت یک ساعت رکاب بزنید حدود 400 الی 500 کالری از دست می دهید و این یعنی 5 برابر زمانی که در اداره و پشت میز خود به کار کردن مشغولید و به این ترتیب چربی سوزی و کاهش وزن بسیار سریعتر صورت می گیرد.

هفته اول

افزایش سطح فشار خون

از آنجایی که استفاده از دوچرخه ثابت یک ورزش ایروبیک می باشد سبب افزایش میزان گردش خون در بدن میشود که این امر انعطاف پذیری سیاه رگها را بالا برده و با شروع ورزش خیلی سریع اتفاق می افتد.
طبق تحقیقات انجام شده دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که رکاب زدن با دوچرخه

ثابت طی یک ماه باعث کاهش میزان فشار خون از 8 دیاستول تا حدود 10 سیستول میشود و در صورت ترک استفاده از آن حدود چند روز بعد فشار خون کم کم بالا می رود و بعد از کمتر از 2 هفته به حالت اولیه پیش از تمرینات باز میگردد. بنابراین برای افراد مبتلا به فشار خون واجب است که به استفاده از دوچرخه ثابت خود ادامه دهند.

افزایش سطح قند خون

زمانی که مرتباً از دوچرخه‌ ثابت استفاده می‌کنید، عضلات شما که در حین تمرین و پدال زدن گرسنه‌ می شوند، مواد قندی که وارد جریان خونتان می شود را جذب می کنند.بنابراین بعد از ترک دوچرخه سواری کمتر از یک هفته این قند در خون شما باقی می ماند و سبب بروز دیابت یا بیماری های قلبی می گردد.در ضمن آن دسته از آنزیم‌هایی که سبب پاکسازی قند و چربی اضافه بدن از خون هستند در زمانهای بی تحرکی تقریباً به صورت غیرفعالند و سبب بالا رفتن کلسترول و قند خون بدن می شود.

دو هفته تا یک ماه بعد

کاهش میزان حجم خون

استفاده از دوچرخه‌ ثابت طبق یک برنامه و به صورت منظم سبب افزایش حجم خون در بدن می شود و به همین دلیل اکسیژن رسانی به اندام ها را افزایش می دهد زمانی که شما استفاده از دوچرخه ثابت را کنار می گذارید کمتر از یک ماه حدود 10 درصد از حجم خونتان کاهش می یابد میزان خون پمپاژ شده توسط قلب به سایر اندام ها تا 12 درصد کم می شود.کنار گذاشتن دوچرخه ثابت همچنین سبب می شود تا میزان اکسیژن رسانی نیز تا 6% کاهش یابد و وضعیت بدن را به حالت پیش از تمرینات بازگردد.

بیش از یک‌ ماه

افزایش وزن

بعد از گذشت یک ماه از زمان کنار گذاشتن ورزش دوچرخه ثابت کم کم سوخت و ساز بدن شما کم می شود در نتیجه ذخیره چربی در بدن افزایش می یابد و سبب بالا رفتن وزن و سایزتان می شود.بنابراین با ترک ورزش بعد از یک ماه شاهد بازگشت چربی ها و بازگشت به حالت اولیه هستیم.

بعد از گذشت چند سال

افت سلامتی

کنار گذاشتن دوچرخه ثابت به مدت چند سال سبب می شود تا سلامتی شما به میزان زیادی افت کند. ضعیف شدن عضلات، افزایش چربی و اضافه وزن در بدن، مقاومت بدن در برابر انسولین و کاهش فعالیت در سلولهای مغزی از نشانه های آن است.

البته قابل ذکر است که با شروع مجدد ورزش و ادامه دادن آن این افت های بدن به میزان زیادی سریعاً جبران می شود و بدن دوباره به وضعیت آمادگی خود می رسد. فقط کافی ست استفاده از دوچرخه ثابت را به دفعات حداقل دوبار در هفته شروع کنید. اگر برای انجام تمرینات فرصت کمی دارید می توانید برای کسب نتایج فوری تر تمرینات خود را به صورت اینتروال انجام دهید.