ورزش هوازی یا ایروبیک ورزشی است که در مدت زمان طولانی و با شدت متوسط انجام می شود. این نوع ورزش عملکرد قلب و ریه ها را تقویت می کند و بسیاری از عوامل بیماری زا را از بین می برد؛ ضمن اینکه ورزش های هوازی در درمان بیماری های روحی روانی مانند افسردگی، اضطراب و کمبود اعتماد به نفس موثر هستند.

رکاب زدن بر روی دوچرخه ثابت، باعث می شود قلب در هر ضربان خود خون بیشتری پمپاژ کند؛ در نتیجه ورود اکسیژن به بدن افزایش می یابد؛ به همین دلیل کار با دوچرخه ثابت، یک ورزش هوازی محسوب می شود. در طی ورزش هوازی عضلات بزرگ و اصلی بدن به طور مکرر کار می کنند، در نتیجه توانایی قلب و رگ های خونی و ریه برای تامین سوخت لازم افزایش می یابد. یعنی بدن به صورتی کارآمدتر اکسیژن بیشتری را مورد استفاده قرار می دهد که همین مسئله موجب بهبود متابولیسم بدن می شود.

وقتی خون بیشتری در بدن به گردش دربیاید، قطر و تعداد رگ های خونی افزایش پیدا می کند و در نتیجه اکسیژن رسانی به عضلات و دفع مواد زائد مانند اسید لاکتیک و اکسید کربن بهتر انجام می شود.

فواید ورزش هوازی با دوچرخه ثابت

در هنگام رکاب زدن بر روی دوچرخه ثابت، با حرکت ماهیچه ها حرارت بدن بالا می رود. بدن برای جبران این حرارت در هنگام تنفس هوای گرم را به بیرون می فرستد و با عرق کردن باعث خنک شدن سطح پوست می شود. علاوه بر همه این ها، وقتی بروی دوچرخه ثابت خود رکاب می زنید، مغز اندروفین آزاد می کند. اندروفین یک جور مسکن طبیعی است که ضد درد می باشد و سبب می شود فرد احساس بهتری پیدا کند.

کار با دوچرخه ثابت ، خطر ابتلا به بیماری های کرونی قلبی را که یکی از علل شایع مرگ های زود هنگام است را تا حدود زیادی کاهش می دهد. افرادی که ورزش هوازی انجام می دهند، برای دچار شدن به حمله های قلبی شانس کمتری دارند. این ورزش در بهبود پروفایل چربی خون و کاهش غلظت کلسترول LDL نقش موثری دارد. کاهش خطر ابتلا به دیابت تیپ2، کنترل وزن، کاهش خطر بروز برخی از سرطان های شایع مانند سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان مخاط رحم از دیگر فواید ورزش هوازی با دوچرخه ثابت می باشد.

انجام ورزش هوازی یا ایروبیک شاید در طی فعالیت و بلافاصله پس از اتمام تمرین به شما احساس خستگی بدهد، اما در بلند مدت باعث افزایش آمادگی جسمانی فرد می شود و استفامت بدن را بالا می برد؛ به همین علت توانایی فرد در انجام فعالیت های روزمره و ورزش در جلسات بعدی بیشتر می شود.

رکاب زدن بر روی دوچرخه ثابت تنش کارهای روزمره را از بین می برد و سبب آرامش کاربر می شود. اگر به طور منظم به انجام این فعالیت ادامه بدهید، ماهیچه ها و عضلات بدن قوی می شوند و با افزایش سن عضلات همچنان سفت و محکم در کنار استخوان ها باقی می مانند و آن ها را مورد حمایت قرار می دهند و به همین دلیل از پوکی استخوان و عواقب ان در امان خواهید ماند.

برای دست یابی به تناسب اندام بیشتر، ورزش های هوازی یکی از بهترین راه کارها می باشند. با دوچرخه ثابت می توانید با سوزاندن چربی های اضافه وزن کم کنید؛ در حالیکه فشار زیادی به مفاصل و زانوهای شما وارد نخواهد شد. داشتن دوچرخه ثابت خانگی برای دوچرخه سواران هم مفید است؛ زیرا در روزهایی که به دلیل نامساعد بودن هوا نمی توانند از منزل خارج بشوند، می توانند در منزل تمرینات خود را انجام بدهند تا دچار افت آمادگی جسمانی نشوند.

یکی از نکات مهم در هنگام استفاده از دوچرخه ثابت، تنظیم بودن درست زین، ارتفاع، دسته ها، فرمان و مقاومت دستگاه است. چون در غیر این صورت کاربر در هنگام استفاده از این وسیله احساس ناراحتی و درد می کند و حتی ممکن است زود خسته بشود. دقت داشته باشید قبل از استفاده از دوچرخه ثابت با خواندن دفترچه راهنما و یا به کمک فروشنده یا مربی آن را بری بدن خود تنظیم کنید.