دویدن، مخصوصا برای افرادی که با اضافه وزن مواجه هستند، به مفاصل پا فشار زیادی وارد می کند و ممکن است سبب آسیب به مفاصل بشود. اما برعکس دویدن، رکاب زدن دوست مفاصل شما است. این حرکت به لگن و زانو ها فشار وارد نمی کند. گرچه دویدن یکی از بهترین ورزش ها است، اما معایب خاص خود را نیز دارد. با دویدن پاها قدرتمند و انعطاف پذیر می شوند. قلب تقویت شده و سیستم تنفسی بهبود می یابد. ولی افرادی که اضافه وزن بالایی دارند با دویدن به مفاصل و استخوان های خود مدام فشار وارد می کنند؛ در نتیجه مفاصل تحلیل رفته و استخوان های مربوط به آن خرد می شود. رکاب زدن با دوچرخه ثابت برای این گونه افراد تاثیرات منفی کمتر دارد. کسانی که مبتلا به درد مفاصل یا روماتیسم هستند می توانند از فواید بسیار زیاد دوچرخه ثابت، بهرمند بشوند.

بر عکس اغلب تمرینات بدنسازی، کار با دوچرخه ثابت نیازی به نکته سنجی خاصی ندارد و برای همه سنین مناسب می باشد. رکاب زدن با دوچرخه، یک ورزش هوازی است که علاوه بر نیرومند کردن پاها و سوزاندن چربی های زائد بدن، ضربان قلب را افزایش می دهد؛ در نتیجه جریان خون بهبود می یابد. محققان معتقدند، کار با دوچرخه ثابت به طور روزانه و منظم، سبب سلامت قلب شده و از بیماری های عروق کرونری پیشگیری می کند.

دوچرخه ثابت و فشار کم بر مفاصل

رکاب زدن با دوچرخه ثابت سرعت متابولیسم را افزایش می دهد، در نتیجه سبب چربی سوزی می شود. حتی اگر با شدت و سرعت متوسط روی دوچرخه ثابت رکاب بزنید، می توانید در یک ساعت 280 کالری بسوزانید. به گفته متخصصین ورزش ، رکاب زدن حتی چربی سوزی را در هنگام خواب هم افزایش می دهد.

به طور کلی ورزش به طول عمر انسان می افزاید و دوچرخه سواری به طور خاص باعث افزایش طول عمر می شود. حتی دوچرخه ثابت هم این مزیت را به همراه دارد.

گذشته از کمکی که رکاب زدن به تناسب اندام می کند، باعث تقویت ایمنی بدن هم می شود. وقتی سیستم ایمنی قویی داشته باشید، در برابر بیماری های عفونی رایج مثل سرماخوردگی و آنفولانزا هم مقاوم تر می شوید. به طور کلی کار با دوچرخه، چه ثابت باشد و چه متحرک، توان بدن را برای مبارزه با عوامل بیماری زا و التیام بیماری افزایش می دهد.

علاوه بر همه این ها رکاب زدن با دوچرخه ثابت مواد معروف به اندروفین ها در داخل خون رها می کند. اندروفین سبب ایجاد نشاط و سرزندگی می شود، در نتیجه استرس و افسردگی از میان می رود.

البته در انجام هر کاری، حتی ورزش هم نباید زیاده روی کرد. تحقیقات نشان داده مردانی که بیش از 9 ساعت در هفته با دوچرخه رکاب می زنند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار می گیرند. رکاب زدن بیش از حد یا قرار گرفتن در وضعیت نامناسب بر روی دوچرخه ثابت ممکن است موجب ایجاد درد و ناراحتی در فرد بشود.

تنظیم درست دوچرخه ثابت نیز بسیار حائز اهمیت است. درد زانو ناشی از دوچرخه سواری ممکن است به دلیل تنظیم نبودن زین دوچرخه یا مقاومت زیاد مگنت دستگاه باشد. درد در قسمت بیرونی زانو احتمالا به دلیل بالا بودن زین یا رکاب زدن با پنجه به سمت داخل است. توجه داشته باشید در هنگان رکاب زدن باید همه سطح کف پا روی پدال قرار بگیرد، و با همه کف پا به پدال فشار وارد کنید. حتما در هنگام استفاده از دوچرخه ثابت کفش ورزشی مناسب به پا داشته باشید. کفش دوچرخه سواری نباید کف نازک و نرمی داشته باشد. کف سفت کفش سبب می شود، فشار در سطح کف پا پخش بشود.

اگر در هنگام کار با دوچرخه احساس کمر درد کردید، به احتمال غریب به یقیین، دسته دوچرخه ثابت شما جلو یا پایین قرار دارد. درد در ناحیه باسن نیز می تواند نشانه عقب یا جلو بودن زین باشد. اگر ران های درشتی دارید و در هنگام رکاب زدن زین دوچرخه به کشاله ران شما بیش از حد فشار وارد می کند، ضمن تنظیم دقیق دوچرخه می توانید از شورت های بالشتک دار استفاده کنید.

در هر حال تنظیم بودن دوچرخه ثابت، برای وزن و فیزیک بدن کاربر بسیار ضروری است. برای اینکار از فروشنده یا مربی کمک بگیرید. در هنگام نشستن بر روی دوچرخه ثابت شانه ها و گردن راشل بگیرید. سر خود را پایین نیندازید و به رو به رو نگاه کنید. مدت طولانی با مقاومت بالا کار نکنید، زیرا ممکن است به زانوهایتان آسیب برسد.